بررسی علمی و تحقیقاتی افزایش کیفیت تولید انار

پایگاه خبری Da1news:  یک پژوهشگر ایرانی به بررسی افزایش کیفیت تولید انار پرداخت و گفت: آسیب‌های به وجود آمده در این میوه به دلیل ترک خوردگی، آفتاب سوختگی، تنش خشکی و سرمازدگی چالش‌هایی هستند که تولید آن را تحت تأثیر قرار داده و قابلیت عرضه آن را در بازار کاهش داده است.

به گزارش  اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  ایرنا، کشاورزی نیز مانند سایر حوزه‌های تحقیق و پژوهش در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در اولویت قرار دارد و از طرح‌های ارسالی در موضوعات مختلف نظیر کشاورزی و باغبانی هم مانند سایر طرح‌ها حمایت می‌شود.

مهم‌ترین ارقام تجاری و صادراتی مقاوم به تنش خشکی انار و افزایش کیفیت میوه ارقام انار شناسایی شده تجاری با کاربرد ترکیبات فلزی آهن، مس و روی و مشتقات کیتوزان عنوان طرح سید مرتضی زاهدی است که برای انجام، مورد حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران قرار گرفت.

براساس اعلام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، زاهدی دکتری تخصصی رشته باغبانی از دانشگاه بوعلی سینای همدان دارد و مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته باغبانی خود را از دانشگاه شهید چمران اهواز دریافت کرده است.

وی درباره این طرح توضیح داد: انار گیاهی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می‌شود و کشورهای مدیترانه‌ای، هند، ایران و آمریکا (کالیفرنیا) تولیدکننده‌های اصلی آن به شمار می‌روند که البته هند، چین، ایران و ترکیه بزرگ ترین مناطق تولیدکننده را دارا هستند و ایران و هند بزرگ ترین صادرکنندگان انار نیز به شمار می‌روند.

این محقق و پژوهشگر درباره خواص انار یادآور شد: انار میوه‌ای است که تمام قسمت‌های آن از جمله میوه‌ها، گل‌ها، تنه و برگ‌هایش، مواد فیتوشیمیایی مفیدی دارند که آنتی‌اکسیدان و ضد میکروب هستند و فشار خون را نیز کاهش می‌دهند. همچنین این میوه بر ضد بیماری‌های جدی مثل سرطان و دیابت عمل می‌کند.

زاهدی خاطرنشان کرد: با این وجود، آسیب‌های به وجود آمده به خاطر ترک خوردگی میوه، آفتاب سوختگی، تنش خشکی و سرمازدگی چالش‌هایی هستند که تولید انار را تحت تأثیر قرار می‌دهند و همچنین قابلیت عرضه آن را در بازار کاهش می‌دهند. از طرفی، قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی و اینکه خشکسالی در آن امری دیرینه و طبیعی است از یک طرف و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی بر اثر برداشت بی‌رویه از طرف دیگر، پیدا کردن روش‌هایی را برای کاهش مصرف آب، امری ضروری و حیاتی است.

وی تصریح کرد: یکی از روش‌های مطمئن برای کاهش در مصرف منابع آب کشاورزی، استفاده از ارقام انار متحمل به شرایط تنش خشکی است. همچنین استفاده از کمپلکس‌های طبیعی همچون کمپلکس‌های فلزی آهن، مس و روی با لیگند شیف باز مشتق شده از کیتوزان می‌تواند کمک مؤثری جهت کاهش اثرات خشکی و عارضه‌های فیزیولوژیکی میوه انار و افزایش راندمان و بهبود کیفیت میوه کند.

عضو هیات علمی دانشگاه مراغه درباره فرایند ارسال طرح به صندوق نیز توضیح داد: ۱۸ آذرماه سال ۹۷، طرح را به سامانه صندوق ارسال کردم ولی پس از گذراندن مراحل، در اردیبهشت ماه سال ۹۸ عقد قرارداد انجام شد و در سال ۱۴۰۱ هم به اتمام رسید.

زاهدی همچنبن گفت: معرفی ارقام تجاری برتر انار متحمل به خشکی و افرایش کیفیت میوه و جلوگیری از ترک خوردگی انار با روش یاد شده از اهداف انجام این طرح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *