بخش کشاورزی کردستان دارای بهترین ظرفیت کارآفرینی زنان روستایی است

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بخش کشاورزی استان دارای ظرفیت و بستر فراوانی برای کارآفرین شدن زنان روستایی است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایرنا، پیمان اسکندری روز سه‌شنبه در جلسه پروژه‌های تولیدی ویژه صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی شهرستان قروه که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در سنندج تشکیل شد، اظهار کرد: زنان روستایی افزون بر اقتصاد خانواده در عرصه های علمی و اقتصادی هم نقش موثری ایفا کرده و می کنند.

وی با اشاره به اینکه زنان روستایی در بخش کشاورزی کردستان مشارکت زیادی دارند، افزود: ظرفیت بخش کشاورزی استان بالا است و می طلبد با افزایش توانمندی و اعتماد به نفس زنان روستایی، آنها را به سمت و سوی کارآفرین شدن هدایت کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: در این استان زنان روستایی زیادی داریم که مدیریت واحدهای دامی و زراعی را برعهده دارند و نشان دادند استعداد و توانمندی فعالیت در این عرصه را دارند.

اسکندری یادآور شد: بی شک موفقیت در اجرای پروژه‌ تولیدی صندوق اعتباری خرد زنان روستایی قروه می تواند منجر به جذب بیشتر زنان به این حوزه شود لذا همه باید تلاش کنیم این طرح بخوبی به اجرا درآید.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: ۸۶ صندوق اعتبارات خرد محلی زنان روستایی در استان وجود دارد که از این تعداد ۵۳ صندوق، عضو صندوق زنان استان است.

سید فراز توانایی ادامه داد: کردستان تنها استان کشور است که صندوق استانی اعتبارات خرد محلی زنان روستایی را دارد و در حال حاضر دارای سه میلیارد تومان سرمایه است.

وی با اعلام اینکه تا سه ماه آینده سرمایه این صندوق به چهار میلیارد تومان افزایش می یابد، افزود: سوله ای در شهرستان قروه وجود دارد که با همکاری معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان و صندوق زنان روستایی این شهرستان به دنبال راه اندازی آن هستیم.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.

۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *