با مشارکت مردم به تولید و کاشت یک میلیارد نهال اقدام می کنیم

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در دومین جلسه ستاد نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال که بصورت ویدئو کنفرانس با مدیران کل منابع طبیعی استان ها برگزار شد گفت: منابع طبیعی مصمم است با توجه به ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد با مشارکت مردم نسبت به تولید و کاشت یک میلیارد نهال اقدام نماید.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، عباسعلی نوبخت افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، پایین بودن سرانه فضای سبز و قرار گرفتن ایران در زمره کشورهای با پوشش کم جنگل ما را مکلف کرده در یک بازه زمانی چهار ساله نسبت به تولید و کاشت یک میلیارد نهال اقدام نماییم اما در این مسیرهیچ گاه کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد و در تولید بذر و نهال قطعاً موضوع کیفیت برای سازمان مهم و قابل توجه است.

  نوبخت همچنین گفت: توسعه فضای کشور و توجه بیشتر به منابع طبیعی و محیط زیست موضوع تازه ای نیست و مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی همواره روی موضوع درختکاری و کاشت نهال  تاکید داشته اند و ما به عنوان متولیان این امر وظیفه داریم با برنامه ریزی و انجام مطالعات و بکار گیری از ظرفیت های موجود بویژه ظرفیت های مردمی برای دستیابی  به اهداف پیش روی منابع طبیعی حرکت کنیم.

  **هدف گذاری چهار ساله برای کاشت یک میلیارد نهال

رییس سازمان منابع طبیعی کشور همچنین یاد آور شد: دنیا امروز توجه ویژه ای به موضوع جنگل کاری داشته و کشورهایی نظیر: چین کاشت 70 میلیارد نهال، عربستان 10 میلیارد، ترکیه و پاکستان بترتیب4.5 و 10 میلیارد نهال را در بازه های زمانی مختلف برای کاشت هدف گذاری کرده اند و در این میان کشورمان مستثنی از این موضوع نیست و ایران نیز به مدت چهارسال تولید و کاشت یک میلیارد نهال را در دستور کار قرار داده است.

نوبخت گفت: توجه به منابع طبیعی و تولید و کاشت یک میلیارد نهال در یک مقیاس بزرگ برای کشور ما بسیار پر اهمیت است و در همین راستا با ریاست دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی ستاد نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در وزارت خانه تشکیل شد و مقرر شد هر هفته مباحث کارشناسی طرح با حضور وزیر مطرح شود.

**ضرورت اطلاع رسانی شفاف به افکار عمومی

دکتر نوبخت در ادامه موضوع انتشار و ارائه آمار و اطلاعات در زمینه نهال کاری و تولید نهال را بسیار مهم دانست و یاد آور شد: هر اطلاعات و آماری که ارائه می شود قطعاً  باید از صحت و سقم برخوردار باشد و منابع طبیعی برای اثبات حقانیت خود نیازمند ارائه آمار و اطلاعات نادرست نیست.

نوبخت همچنین گفت: با دستور دکتر ساداتی نژاد وزیرجهاد کشاورزی بزودی سامانه ای در این وزارت و سازمان منابع طبیعی راه اندازی خواهد شد تا کلیه اطلاعات و اقدامات انجام شده در بخش تولید نهال و کاشت بر اساس نقشه و مکان بارگذاری شود.

**توجه به جنبه های مردمی کاشت نهال

نوبخت با  بیان اینکه طرح کاشت یک میلیارد نهال باید از سوی منابع طبیعی جنبه مردمی داشته باشد نه دولتی، خاطر نشان کرد: باید زمینه ای مشارکت به گونه ای فراهم شود که مردم از منابع طبیعی مطالبه نهال برای کاشت داشته باشند و در این میان باید با دستگاههایی همچون معادن، شهرک های صنعتی و دستگاههایی که تعهد به کاشت نهال دارند باید در امر نهال کاری ورود کنند و مشارکت داشته بتشند.

او گفت: برخی استان ها تعامل و ارتباط خوبی را با دستگاه ها و بخش های خصوصی و خیرین استان برقرار کردند و سایر استان ها هم باید این رایزینی را داشته و مشارکت سایر بخش ها را داشته باشند.

نوبخت گفت: عمر خدمتی ما بسیار کوتاه است و ما نسبت به مردم، به مسئولین و افکار عمومی تعهد داریم و اینگونه نباشد که روزی فرا رسد که از خود بپرسیم که می توانستیم فعالیت های بیشتری را  برای حفظ و توسعه سرسبزی کشور انجام دهیم اما انجام نداده ایم.

**ضرورت توجه به نقش کمیته های فنی در اجرای طرح ها

وی در بخش دیگری از سحنان خود به  نقش کمیته های فنی به عنوان بالاترین مرجع تصویب و تصمیم گیری در خصوص طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری در استان ها اشاره کرد و یاد آورشد: هر گونه اقدامات فنی در عرصه های منابع طبیعی چه به لحاظ کمی و چه کیفی باید با تایید و نظارت کمیته های فنی انجام شود.

مسئول اول منابع طبیعی کشور از دفتر روابط عمومی و دفتر ترویج و مشارکت مردمی خواست در کنار اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، کار مستند سازی طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال را در دستور کار قرار داده و از مشارکت کنشگران و فعالان منابع طبیعی و محیط زیست در نظارت بر اقدامات انجام شده و در حال انجام را در دستور  کار خود قرار دهند.

**تشکیل شورای اطلاع رسانی در ستاد و استان ها

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که شامگاه امروز – شنبه-   بیست و چهارم دی ماه از طریق ویدئو کنفرانس در شورای معاونین با مدیران کل منابع طبیعی استان های کشور سخن می گفت، از زحمات و تلاش های همکاران منابع طبیعی در استان ها قدردانی کرد از مدیران خواست به موازات ستاد سازمان منابع طبیعی در استان ها نیز ستاد تشکیل داده و گزارشات و اقدامات استانی را بصورت هفتگی به دبیر خانه ستاد ارسال نمایند.

نوبخت در ادامه همچنین خواستار تشکیل شورای اطلاع رسانی با حضور نمایندگانی از اصحاب رسانه در ستاد و استان ها شد تا اقدامات کاشت یک میلیارد نهال علاوه بر مستند سازی به افکار عمومی  در قالب سامانه شفاف سازی و اطلاع رسانی شود.

***

بر اساس این گزارش، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها به عنوان پیشگامان و متولیان اصلی طرح  تولید و کاشت یک میلیارد نهال در سخنانی اقدامات و فعالیت های انجام شده در استان های مربوطه  را در این نشست مجازی ارائه کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *