با شعار “خاک سرآغاز غذا” همایش خاک برگزار شد

Da1news: همایش خاک با شعار “خاک سرآغاز غذا” از سوی وزارت جهاد کشاورزی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، خاک در کنار آب از اهمیت بسزایی در امنیت غذایی و ادامه حیات موجودات برخوردار است. اهمیت موضوع خاک سبب شده تا یک روز (۵ دسامبر) به نام آن نامگذاری شود. امروز ۱۴ آذر روز جهانی خاک بوده و به همین مناسبت همایش خاک با شعار “خاک سرآغاز غذا” از سوی وزارت جهاد کشاورزی در محل این وزارتخانه در حال برگزاری است. بنا به گفته کارشناسان امر حدود ۹۵ درصد غذا انسان به طور مستقیم به خاک وابسته است و تغذیه و تقویت خاک از اهمیت خاصی برخوردار است.

بر اساس گزارش فائو، خاک و تغذیه خاک حیاتی است. با توجه به افزایش جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت غذا باید تا ۶۰ درصد افزایش یابد. این در حالی است که یک سوم خاک‌های دنیا تخریب یا توان تولیدی آنها کاهش یافته است. در نتیجه حدود ۲ میلیارد جمعیت جهان از گرسنگی و سو تغذیه رنج می‌برد. به همین دلیل خاک از اهمیت خاصی برای جوامع بشری برخوردار است.

بر اساس مطالعات اتحادیه خاک جهان می‌گوید، در هر ۵ ثانیه به اندازه یک گودال خاک از بین می‌رود. رسیدن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی ضروری بوده تا نتایج مطلوب حاصل شود. در این راستا فرهنگ سازی هم نقش پررنگی دارد.

در ابتدای این همایش سیدحسن ربانی، نماینده رهبر معظم انقلاب در وزارت جهاد کشاورزی به سخنرانی پرداخت و گفت: خاک و آب دو سرمایه بزرگ انسانی است. خدا این دو امانت را داده تا در استفاده بهینه‌ای آنها حیات بشر استمرار پیدا کند.

وی افزود: در قرآن کریم آمده ما شما را از خاک آفریدیم و از شما انسان انتظار است زمین آباد کند. در قاموس دینی نیز آمده انسان برترین موجودات است که از خاک خلق شده است.

او با بیان اینکه آب و خاک ویژگی پاک کنندگی دارد، عنوان کرد: حرص انسان سبب شده خاک و آب روز به روز آلوده‌تر می‌شود؛ در بحث الگوی کشت بدون توجه به مسائل زیست محیطی از سموم شیمیایی استفاده شده که در کنار پساب‌های صنعتی هشداری برای سلامت خاک است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: قرآن برای جلوگیری از فرسایش خاک آموزه‌هایی دارد که نخستین آن آبادانی و زراعت است. آموزش بسیار مهم است و باید بدانیم آب و خاک سرمایه نسل‌های آینده بوده که ضرورت حفاظت از خاک را گوشزد می‌کند.فرهنگ سازی و قانون گذاری موضوع دیگری است. در این باره باید به گذشته خود رجوع کنیم. کتاب‌هایی درباره اهمیت آب و خاک در قرون دوم و سوم نوشته شده که می‌توان به کتاب الارض  اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *