با تکمیل فاز اول تونل انتقال، بالاخره آب به “ارومیه” نیمه‌جان می‌رسد؟

پایگاه خبری DA1news: با تکمیل فاز اول تونل انتقال آب کانی سیب، در مرحله اول ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه ‌می‌رسد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، محمدصادق معتمدیان؛ دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه از رهاسازی آب به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: با تکمیل فاز اول تونل انتقال آب کانی سیب، در مرحله اول 300 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه می‌رسد و امیدواریم که انتقال آب نهایتاً تا پایان سال انجام شود.

وی همچنین گفت: تعهد شده است که 600 میلیون مترمکعب آب به دریاچه برسد که مابقی این مقدار در فاز دوم و در سال آینده رهاسازی می‌شود.

با وجود اینکه وضعیت دریاچه ارومیه هر روز وخیم‌تر می‌شود، به‌نظر می‌رسد که در زمان حاضر انتقال آب از کانی‌سیب تنها راه نجات دریاچه از خشکی کامل باشد و کمک کند که آن تا حدودی از شرایط بحرانی خارج شود.

البته نباید فراموش کرد که حق‌آبه محیط زیستی دریاچه ارومیه مقدار 3.4 میلیارد متر‌مکعب در سال است و اگر این مقدار آب هر سال فراهم شود، بازهم 5 سال طول می‌کشد که دریاچه به تراز اکولوژیک خود که مقدار 15 میلیارد مترمکعب است، برسد لذا نباید تنها به انتقال آب از کانی سیب و تصفیه‌خانه‌ها دل بست و باید موضوع مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و سدسازی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را نیز مدیریت کرد تا بتوان بار دیگر دریاچه ارومیه را در شرایط ایده‌آل دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *