باز اندیشی نرم افزاری لازمه تقویت مراکز جهاد کشاورزی کشور

پایگاه خبری Da1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از ضرورت باز اندیشی نرم افزاری برای تقویت مراکز جهاد کشاورزی کشور خبر داد و گفت: پیشنهاد می شود یک کمیته‌ با راهبری مقام عالی وزارت تشکیل تا باز اندیشی مد نظر در نظام نوین ترویج و مشخصا طرح پهنه بندی انجام شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، مجتبی دهقان پور در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی کشور که با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در مرکز همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران و سالن اجلاس سران برگزار شده بود، تصریح کرد: به عقیده برخی رسالت پهنه بندی به انحراف رفته است.

رئیس منطقه ۲ سازمان های جهاد کشاورزی کشور با بیان اینکه نظام نوین ترویج در سال های گذشته تدوین و به مرحله اجرا درآمده است، اظهار کرد: در این نظام سه مولفه ی پهنه بندی، تجهیز و نوسازی مراکز و مدیریت دانش مورد توجه بود؛ پهنه‌بندی انجام شد و اقدامات خوبی صورت گرفت اما از کارکرد اصلی خود غافل شد.

به گفته وی؛ در پهنه بندی تاکید بر این بود همکاران مروج پهنه حلقه ارتباطی با بهره‌برداران باشند و به نوعی دانش و اطلاعات از این‌ افراد به واحد های تولیدی انتقال پیدا کند که متاسفانه در وضعیت موجود غالبا در نقش آمار بردار عمل می کنند.

دهقان پور ضمن تقدیر از مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی به دلیل ایجاد رصدخانه کشاورزی به منظور رفع اریب های آماری در اطلاعات جمع آوری شده در بخش کشاورزی کشور ابراز کرد: در پهنه بندی اطلاعات صرفا بر اساس خود اظهاری تولید کننده است از این رو مکان محور کردن اطلاعات به ما کمک می کند تا به یک داده متقن دست پیدا کنیم و یک مدیریت هوشمندانه در بخش کشاورزی انجام دهیم.

او با یادآوری اینکه یک مدیریت خوب نیازمند یک برنامه ریزی مطلوب است و برنامه ریزی دقیق نیازمند دانش مکفی است، بیان کرد: دانش کافی نیز در گرو داشتن اطلاعات دقیق است و اطلاعات دقیق از داده حاصل می شود. اگر داده خوبی در دسترس نباشد نمی توان برنامه خوبی داشت از این رو پیشنهاد می شود مکان محور کردن اطلاعات همانند استان فارس در دیگر استان ها نیز عملیاتی شود.

از فناوری های دقیق برای دسترسی به اطلاعات استفاده شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه زمان زیادی از اوقات مدیران پهنه صرف آمار برداری ها می شود، عنوان کرد: ضمن استفاده از فناوری های دقیق مانند RSS،GIS ، اینترنت اشیا و خود اظهاری تولید کنندگان می بایست یکپارچه سازی سامانه های متعددی که در وزارتخانه وجود دارد مد نظر باشد تا علاوه بر دسترسی به اطلاعات دقیق، مدیران پهنه نیز از گرفتاری ثبت آمار های متعدد رها شوند.

او با بیان اینکه کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی در طول قدمت وزارت جهاد کشاورزی برای اولین بار است که روی داده و فرصت مناسبی برای مطرح کردن گپ های رسمی و غیر رسمی است، اضافه کرد: امیدواریم بستر مناسبی برای تبادل نظرات، ایده ها و تراوشات فکری فراهم شود تا بسیاری از مسائل چالشزا رفع شود.

دهقان پور به تجهیز و نوسازی مراکز جهاد کشاورزی به عنوان دومین مولفه نظام نوین ترویج نیز پرداخت و افزود: واقعا با محدودیت‌هایی مواجه ایم، در بحث تجهیزات و ساختمان با مشکلاتی روبرو هستیم، پیشنهاد می شود وظایف تصدی گری احصا و به تشکل های غیر دولتی، سازمان نظام مهندسی و سایر تشکل ها واگذار شود تا مروجین پهنه بتوانند در عرصه های تولیدی به انتقال دانش کمک کنند.

وی به مولفه مدیریت دانش به عنوان سومین رکن نظام نوین ترویج نیز گریزی زد و گفت: همکاران عزیزی داریم که دارای تجارب بسیار بسیار خوبی هستند، در عرصه کار کرده اند، بنده سر تعظیم در مقابل شان فرود می آورم، در خیلی از ماموریت‌هایی که رفته ام از آنان مطالبی آموخته ام، پیشنهاد می شود طرحی در قالب افزایش نفوذ دانش در واحد های تولیدی تهیه و برای استان ها ارائه تا از این ظرفیت ها به طور کافی استفاده کنیم.

رئیس منطقه ۲ سازمان های جهاد کشاورزی کشور ضمن اشاره به برخی از مشکلات حقوقی کارکنان و تاکید بر ضرورت پیگیری و حل این مسائل افزود: وزارت جهاد کشاورزی جزو چهار وزارتخانه‌ای است که تا سطح دهستان چارت تشکیلاتی دارد و حدود 30 هزار نقطه تماس به صورت مستقیم و غیرمستقیم با تولیدکنندگان و کنشگران بخش کشاورزی را داراست.

او با بیان اینکه حوزه‌ی ماموریت وزارت جهاد کشاورزی از قله کوه تا قعر دریا را شامل می شود، تصریح کرد: بر همین اساس عوامل مداخله‌ای بر برنامه‌های ما تاثیر دارد از این رو نیازمند توجه ویژه هستیم، با تمام محدودیت‌هایی که وجود داشته ما به لحاظ تولید با کمبودی مواجه نشده ایم، اگر گرانی وجود داشته است متاثر از عوامل مداخله ای بوده که در اختیار ما نبوده است.

اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، معاونین وزیر، روسای سازمان‌‌های مستقل، روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌‌ها، مسوولین دفاتر حوزه‌های نمایندگی ولی فقیه، روسای بسیج، مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی، روسای مراکز جهاد کشاورزی دهستان و جمعی از صاحب‌نظران و کارشناسان بخش کشاورزی در تاریخ نهم اسفندماه 1401 در مرکز همایش‌‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *