انتقال فناورری کشت بافت گل محمدی به کشورهای منطقه

پایگاه خبری Da1news: یک میلیون اصله نهال گل محمدی با فناوری کشت بافت در آزمایشگاه، سالانه در مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار تولید می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در جریان بازدید مجری طرح گیاهان دارویی و جمعی از دست‌اندرکاران و صادرکنندگان حوزه گل محمدی از مرکز بیوتکنولوژی دکتر ایرج رستگار، رییس این مرکز با بیان مطلب فوق به خبرنگار ما گفت: در ایران ۷۵ ژنوتیپ گل محمدی داریم که ۱۲ ژنوتیپ آن در این مرکز موجود است.

رستگار اظهار داشت: از طریق کشت بافت در این مرکز توانسته‌ایم عملکرد گل محمدی را از ۱.۲ و ۱.۸ تن در هکتار را به ۵ تا ۷ تن در هکتار برسانیم.

وی افزود: محققان این مرکز بیوتکنولوژی تلاش می‌کنند از طریق کشت بافت، مزیت‌هایی همچون عملکرد تولید، مقاومت نسبت به شوری و کم‌آبی و مقاومت نسبت به آفات و بیماری‌ها را در نهال‌های گل محمدی بهبود ببخشند.

رستگار گفت: با بهبود این ویژگی‌ها و صفات در نهال‌های گل محمدی، امروزه کشاورزان می‌توانند نهال‌های مورد نظر و مناسب را با توجه به شرایط اقلیمی و نیاز آبی انتخاب و زیر کشت ببرند.

وی انتقال تکنولوژی کشت بافت را از دیگر برنامه‌های مرکز بیوتکنولوژی رستگار عنوان و تصریح کرد: دانش کشت بافت را به برخی از کشورها از جمله عراق و ترکمنستان و همچنین به بعضی از مراکز علمی و دانشگاه‌های کشور انتقال داده‌ایم.

رییس مرکز بیوتکنولوژی رستگار اذعان داشت: ما بزرگترین مرکز کشت بافت گل محمدی در کشور هستیم و نهال‌های تولید شده در این مرکز به تمام استان‌های کشور منتقل می‌شود.

وی تاسیس موزه گل محمدی در سال ۱۳۹۷ را از دیگر دستاوردهای این مرکز نام برد و بر ریشه‌های تاریخی و اهمیت فرهنگی این گل در ایران تاکید کرد.

رستگار با بیان این که ایران سابقه صادرات گلاب به چین را در سه هزار سال پیش دارد، گفت: در مقطعی از تاریخ، ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان بزرگ گلاب به هند و چین بوده است.

گفتنی است؛ یکی از رویکردهای اصلی این مرکز بیوتکنولوزی، کشت بافت گل‌های زینتی، گیاهان دارویی و پایه‌های رویشی درختان میوه دانه‌دار و هسته‌دار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *