افزایش فروچاله‌های «غذای انبار» ترکیه، کشاورزی را به خطر می‌اندازد

پایگاه خبری DA1news: بیش از 2600 فروچاله در دشت قونیه ترکیه کشاورزی و مناطق مسکونی را به دلیل خشکسالی و استفاده بیش از حد آب تهدید می کند.

به گزارش  گروه بین الملل اخبار روزانه کشاورزی، دشت حاصلخیز قونیه در ترکیه که به آن “غله انبار کشور” لقب گرفته است، با افزایش فروچاله ها مواجه است.

این فروچاله ها که اندازه آنها متفاوت است، فعالیت های کشاورزی را تهدید می کند و به طور فزاینده ای به مناطق مسکونی نزدیک می شود. آخرین شمارش نشان می دهد که تعداد آنها از 2600 فراتر رفته است که عمدتاً به دلیل خشکسالی و استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی است.

مناطقی که بیشترین آسیب را دیده اند عبارتند از Cihanbeyli، Yunak، Kulu، Sarayönü و Kadınhanı که به دلیل تولید بالای غلات شهرت دارند.

سازمان مدیریت بلایا و اضطراری (AFAD) و مرکز تحقیقات کاربردی فروچاله در دانشگاه فنی قونیه از نزدیک توسعه فروچاله ها را زیر نظر دارند و به دنبال اقدامات پیشگیرانه هستند.

داده‌های کنونی نشان می‌دهد که فروچاله‌ها اکنون به سمت مکان‌های بحرانی‌تر مانند مناطق پرجمعیت، مناطق سرمایه‌گذاری انرژی، و مکان‌هایی با فعالیت کشاورزی بالا، برخلاف ظهور قبلی‌شان در مناطق عمدتاً منزوی، در حال پیشروی هستند.

کارشناسان می گویند در حالی که فروچاله ها همیشه وجود خواهند داشت، فعالیت های انسانی در افزایش تعداد آنها نقش دارد.