افزایش عملکرد مزارع غلات با مصرف بهینه و متوازن کودها

پایگاه خبری DA1news: معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: مصرف بهینه و متوازن کودهای فسفاته، پتاسه و ازته می‌تواند منجر به افزایش عملکرد تولیدی مزارع غلات شود این در حالی است که متاسفانه کشاورزان ما بیشتر از کود ازته استفاده می‌کنند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علیرضا مهاجر در حاشیه سفر به این استان و بازدید از مزارع غلات شهرستان ممسنی تصریح کرد: مصرف کودهای ازته به تنهایی با وجود این که ظاهر گیاه خیلی خوب، سبز و بلند می‌شود، اما باعث کاهش عملکرد می‌شود.

وی با بیان این که در شرایط مذکور کاهش عملکرد مزارع تا زمان برداشت قابل تشخیص نیست، اظهار کرد: از کشاورزان درخواست می‌شود که به دستورالعمل‌هایی که توسط سازمان جهادکشاورزی استان و مراکز خدمات جهاد کشاورزی در این خصوص به کشاورزان اعلام می‌شود، توجه کنند.

معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به متعادل شدن قیمت نهاده‌ها، گفت: یکی از کارهای خوبی که با وجود تورم بالا در کشور اتفاق افتاد، متعادل شدن قیمت نهاده‌ها بود که در این راستا مجلس نیز کمک کرد تا بتوانیم همچنان کودهای پتاسه، فسفاته و ازته را به صورت یارانه‌ای به گندمکاران و کشاورزان غلاتکار اختصاص دهیم.

به گفته وی، اهتمام دولت و مجلس به این امر نشان می‌دهد که دولت مراقب تولید است و تلاش شده قیمت نهاده‌ها متعادل شود.

مهاجر با یادآوری این که معمولاً وقتی بارندگی زیاد باشد و درجه حرارت هم افزوده شود به صورت طبیعی در غلات به ویژه گندم بیماری‌ها ظهور می‌یابند، اضافه کرد: معمولاً بیماری‌ها را کشاورزان کمتر مشاهده می‌کنند یا این که زمانی متوجه می‌شوند که امکان مبارزه را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به این که عدم مبارزه با بیماری‌های غلات منجر به افت شدید محصول می‌شود، تصریح کرد: کشاورزان باید با توجه به شرایط آب و هوایی در زمان مناسب به کارشناسان مراجعه کنند و در زمانی که اعلام کردند در یک یا دو مرحله اقدام به سمپاشی کنند.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با بیان این که متاسفانه کشاورزان در بیشتر مناطق از سمپاشی و استفاده از قارچ‌کش‌های مناسب غفلت کرده‌اند که نتیجه‌اش کاهش محصول در پایان فصل برداشت می‌شود، افزود: امسال بارندگی‌ها باعث شد که مناطق سرسبز و خوبی داشته باشیم از این رو مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز باید مورد توجه باشد.

گفتنی است؛ در سفر معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی به استان فارس و بازدید از مزارع شهرستان‌های رستم و ممسنی، پایگاه نوآوری جهش تولید در دیمزارهای ممسنی و مزارع گندم شهرستان کازرون، مجری طرح گندم کشور، حسین پورنوعلی مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان فارس، حمید دبیری معاون بهبود تولیدات گیاهی، مهدی صادقی مدیر زراعت، جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات و سید عبدالوهاب نقیب رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *