استفاده از سموم کم‌خطر برای صادرات محصولات کشاورزی مازندران

پایگاه خبری Da1news: مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت:روند ثبت سموم از سوی سازمان حفظ نباتات در سال‌های اخیر تغییر کرده و به سمت سموم کم خطر رفته است چراکه نیاز اساسی دنیا استفاده از محصولات کم خطر است و این امر الزام برای صادرات محصولات کشاورزی را دوچندان می‌‌کند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  مازندپاج، عبدالرحمن زاغی در همایش کاربرد روغن‌های گیاهی در کنترل آفات اظهار کرد: مازندران از جمله استان‌های مهمی است که ۸۰ نوع محصول زراعی و باغی در آن کشت می‌شود و به همین دلیل آفات و بیماری‌های آن بیشتر از سایر استان‌ها است.

وی ادامه داد: ۴۳۰ عامل بیماری‌زا در استان داریم و اگر کنترل کنیم خسارت‌های فراوانی به محصولات کشاورزی وارد می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: تا جاییکه ممکن است باید برای کنترل بیماری‌ها و آفات از کنترل غیرشیمیایی استفاده کنیم و استفاده شیمیایی را در مرحله آخر اقدامات خود قرار دهیم.

زاغی حذف سموم پرخطر، توسعه و تقویت شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی محصولات زراعی و باغی، توسعه روش‌های کنترل غیرشیمیایی و بیولوژیک و تامین امنیت غذایی محصولات استراتژیک با نگاه حفظ محیط زیست را از برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: روند ثبت سموم از سوی سازمان حفظ نباتات در سال‌های اخیر تغییر کرده و به سمت سموم کم خطر رفته است چراکه نیاز اساسی دنیا استفاده از محصولات کم خطر است و این امر الزام برای صادرات محصولات کشاورزی را دوچندان می‌‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کرم ساقه‌خوار برنج از آفات مهم برنج است، گفت: مهمترین آفات در باغات، سپردار قرمز و بالشک است.

وی بیان کرد: مصرف سموم کشاورزی در مازندران از ۱۲ هزار تن دهه ۷۰ در حال حاضر به ۵ هزار تن رسید و روند کاهشی را شاهد بودیم و این روند باید ادامه داشته باشد و کاهش بیشتری پیدا کند.

زاغی خاطرنشان کرد: الزاماتی که برای کنترل آفات تعریف شده است که باید از سمومی استفاده کنیم که خطر و باقیمانده کمتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *