اختصاص ۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح های کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی

پایگاه خبری Da1news: خراسان شمالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از اختصاص ۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های کشت گیاهان دارویی در این استان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایسنا، حمید نامور  با اشاره به اینکه خراسان شمالی پتانسیل خوبی در تولید گیاهان دارویی دارد، اظهار کرد: این میزان اعتبار برای اقداماتی همچون خرید بذرهای مورد نظر و … هزینه خواهد شد.

وی گفت: در منطقه خشت لی در شهرستان مانه و سملقان ۸۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که از این مساحت ۴۰۰۰ هکتار به صورت آیش خواهد بود و در ۴۰۰۰ هکتار نیز کشت انجام می شود که در حال حاضر در زمین های آیش کشت گیاه زیره انجام شده است.

نامور افزود: عدس یکی دیگر از گیاهانی است که در این زمین ها کشت می شود و در واقع زمینی در این منطقه رها نشده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی که با مجری طرح گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده، قرار بر این است تا بذور گیاهان دارویی همچون سیاه دانه، آویشن، بالنگو که جنبه صادراتی و ارزش اقتصادی بالایی دارند، وارد و کشت شود.

این مقام مسئول بیان کرد: مقرر شده تا با اتحادیه گیاهان دارویی کشور نیز هماهنگی هایی صورت گیرد تا آن ها برای این محصولات پای کار بیایند.

وی به کشت گیاه دارویی کاپاریس نیز اشاره کرد و گفت: این گیاه، بومی خراسان شمالی است و درصدد هستیم تا آن را در اراضی شیب دار کشت کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده است تا این گیاه دارویی در سطح ۱۰۰ هکتار کشت شود، افزود: در فاز نخست، این گیاه در سطح ۵۰ هکتار کشت می شود.

وی تصریح کرد: کشت این گیاه در سال گذشته یکی از برنامه های این سازمان بود اما از آنجایی که بذر آن تامین نشد، اجرای طرح به امسال موکول شده است.

نامور با اشاره به کشت گیاه دارویی باریجه نیز اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان گرمه در سطح ۳۵۰ هکتار کشت این گیاه انجام شده است و درصدد هستیم در منطقه چهاربید که مستعد تولید این گیاه است، کشت را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: شاید اسانس باریجه تولیدی در خراسان شمالی یکی از باکیفیت ترین اسانس های باریجه تولیدی در کشور و در حتی دنیا باشد و باید کشت آن را به صورت ویژه ترویج دهیم.

این مقام مسئول افزود: طی دو سه سال آینده بیش از ۷ هزار هکتار از اراضی دیم زراعی در استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *