آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های بخش مرکزی کاشان

پایگاه خبری Da1news:  رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان از آغاز برداشت گل محمدی در بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، زهرا زارع صدری، اظهار کرد: از مجموع ۲۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید گل محمدی ۳۰۰ هکتار آن در بخش مرکزی و کویری کاشان است و ۲۲۰۰ هکتار نیز به بخش‌های کوهستانی برزک، قمصر و نیاسر در این شهرستان اختصاص دارد.

وی افزود: عملکرد تولید گل محمدی به طور متوسط ۴۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است که سالانه ۱۰ هزار تن گل در گلستان‌های شهرستان کاشان تولید می‌شود، ولی سرمازدگی درختان در فصل بهار این میزان تولید را تا چهار تُن در هکتار کاهش می‌دهد.

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان در خصوص فرآوری گل، تصریح کرد: شهرستان کاشان دارای ۱۵۰۰ کارگاه گلاب‌گیری سنتی و ۴۰ واحد صنعتی تحت نظارت جهاد کشاورزی است که در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس، عرقیجات و بسته‌بندی گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند.

زارع صدری، افزود: سال گذشته به علت سرمازدگی درختان، حدود ۱۲ میلیون لیتر گلاب و ۸۰۰ لیتر اسانس از کارگاه‌های گلاب‌گیری منطقه کاشان به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه شد که امیدواریم امسال این رقم افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی گفت: تنوع اقلیم توپوگرافی و اختلاف ارتفاع از سطح دریا در مناطق مختلف کاشان، یکی از ویژگی‌های مهم و استثنایی این شهرستان در تولید گل محمدی است که افزایش کیفیت اسانس و گلاب تولیدی همچنین افزایش طول دوره برداشت گل محمدی را به همراه دارد.

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، تصریح کرد: فصل برداشت در مناطق مختلف شهرستان کاشان از میانه‌ فروردین آغاز شده و تا نزدیک مرداد ادامه دارد که طول دوره برداشت در تنوع اقلیم این شهرستان، پدیده‌ای بی‌نظیر در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *