آسیب شناسی یک طرح؛ نگاه نقادی و اصلاحی به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت

پایگاه خبری DA1news: هشتاد و دومین جلسه سراسری وبیناری «طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران»، در حالی برگزار شد که علی علیزاده، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و رئیس کمیته علمی این طرح، با ارئه نقطه نظرات خود، به آسیب شناسی این طرح در سال نخست اجرای آن پرداخت.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که به صورت وبیناری در این جلسه حضور داشت، ضمن اشاره به تجربه یک ساله اجرای طرح مذکور، به معضلات و نقاط قوت و ضعف اجرای آن پرداخت.

علیزاده گفت: ما به عنوان کمیته علمی از ابتدای کار، همواره با نگاه نقادی و اصلاحی به این طرح نگاه کردیم و امیدواریم همین روحیه را تا پایان ادامه دهیم. وی افزود: اگر قرار است کاری رو به تعالی برود باید در جلسات کارشناسی اینچنینی که جای طرح ایرادات و اشکالات و محدودیت ها است، موضوعات، نقادانه بررسی شوند.

وی در ادامه با اشاره به نقاط قوت این طرح مردمی افزود: یکی از نکات مثبت این طرح با توجه به پیمایش استانی که ما صورت دادیم، فعال شدن نهالستان ها است. ثروتی که رو به محاق بود ولی با اجرای این طرح، مجدداً احیا شد. نکته مثبت دیگری که ما شاهد بودیم، رشد فضای سبز در استان های مختلف به واسطه درختکاری است.

علیزاده ضمن تأکید بر لزوم تعیین جایگاه درختان سریع الرشد مثل صنوبر و اوکالیپتوس در این طرح و با اشاره به پیمایش های صورت گرفته در استان های مختلف گفت: تقریباً در همه استان ها شاهد این هستیم که تولید و کاشت صنوبر، خیلی بیشتر از پیش بینی های قبل، در این طرح وارد شده است. وی ادامه داد: در برآورد اولیه این طرح، قرار بود چیزی در حدود ۳۰ درصد از نهال ها به نهال های سریع الرشد اختصاص پیدا کند اما در حال حاضر شاید بیش از ۵۰ درصد از نهال ها، مربوط به همین نوع است.

رئیس کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارد درخت در ادامه ضمن اشاره به اهمیت زراعت چوب و کشت نهال صنوبر گفت: کسی منکر نیاز صنعت چوب به درخت صنوبر نیست اما تا پیش از این طرح ملی، با یک زنجیره شکل گرفته تولید و عرضه صنوبر در کشور مواجه بودیم. به این صورت که بخش خصوصی با حمایت بخش تحقیقات دولتی، نهال صنوبر را در جای مناسب و با توجه به نیاز بازار میکاشت. در این حالت، هم عرضه کننده و هم خریدار از این بازار منتفع می شدند. اما متأسفانه درحال حاضر با توجه به اینکه دولت، نهال صنوبر تولید می کند لذا اولین آسیب را به بخش خصوصی می زند. از طرفی دیگر، این نهال ها را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می دهیم، لذا استقبال از این نهال ها قابل پیش بینی است. وی ادامه داد: قرار نیست با نهالستان های بخش خصوصی رقابت کنیم و نهال صنوبر را به رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به اجرای طرح مذکور در سال نخست گفت: تأکید ما در سال اول بر روی تعداد نهال بود نه تنوع آنها و ادامه این روند باعث می شود بسیاری از استان ها به دنبال نهال های کند رشد و سخت رشد نباشند. وی افزود: ما سهم هر استان را در طی چهار سال مشخص کردیم و استان ها به دنبال تأمین تعداد نهال ها بودند و به موضوع تنوع، اهمیت زیادی داده نشد.

علیزاده ادامه داد: این روند نمی تواند در سال های آتی ادامه پیدا کند. باید دنبال نوع نهال نیز برویم. لذا باید توجه کنیم که ناخواسته استان ها را به این سمت نبریم که گیاهانی را تولید کنند که نمایشی تر هستند.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور ضمن تأکید بر حمایت همه جانبه کمیته علمی از اجرای این طرح ملی، به درخواست کتبی از همه استان ها مبنی بر تحلیل روند اجرای این طرح در سال اول اشاره کرد و افزود: باید بتوانیم در سال دوم، بخشی از ایرادات را مرتفع کنیم و اگر ایرادی می گیریم با هدف اصلاح است.

رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به نقش مردم و بخش خصوصی در عملیاتی کردن این طرح اظهار داشت: این طرح، یک طرح مردمی است لذا ضمن پیگیری رسمی برای جلب اعتبارات دولتی، باید برای جلب مشارکت و ظرفیت های “فرا سازمان منابع طبیعی”، اقدام کنیم. وی از استان کرمان به عنوان یکی از استان های موفق در این زمینه یاد کرد.

علیزاده افزود: باید برای جلب حمایت های مردمی سازوکارهای لازم را داشته باشیم همچنین، این حمایت های مردمی را در بهترین محل مناسب خودش خرج کنیم.

وی ادامه داد: با تدوین دستورالعمل ها و قوانین لازم در سطح دولت و مجلس، باید سازوکار و چهارچوب مشارکت صحیح بخش خصوصی در این طرح ملی فراهم شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در انتهای سخنان خود گفت: اذعان می کنیم کمیته علمی علی رغم محاسن متعدد، ایرادات زیادی نیز دارد که در حال برطرف کردن این ایرادات و نقاط ضعف هستیم.