آثار سرمای بهاره بر اقتصاد استان اردبیل طی ماه‌های آینده مشخص می‌شود

پایگاه خبریDa1news:  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: آثار سرمای دیررس بهاره در باغات استان طی ماه‌های پیش رو، بر صنایع وابسته و اقتصاد در استان مشخص خواهد شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، نادر تقی‌زاده روز چهارشنبه در مصاحبه با ایرنا با اشاره به خسارت سرمای بهاره به باغات استان اظهار کرد: در اثر بارش برف و سرمای بهاره باغات شهرستان مشگین شهر ۶۰ درصد و باغات شهرستان‌های خلخال و کوثر۵۰ درصد خسارت دیده است.

وی افزود: بر اساس برآورد کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی خسارت وارده به باغات مشگین‌شهر بیش از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: در جنوب استان و در شهرستان‌های خلخال و کوثر هم باغات گردو و میوه‌های هسته‌دار آسیب دیده است و بر اساس برآوردهای اولیه حدود ۵۰ درصد خسارت به باغات این منطقه وارد شده است.

وی در عین حال گفت: به لحاظ ارزشی هنوز برآورد مشخص نشده است و طی روزهای آینده میزان خسارت وارده اعلام خواهد شد.

تقی زاده یادآورشد: باغاتی که تحت پوشش بیمه نبوده‌اند از طریق وزارت کشور و جهاد کشاوزی پیگیری خواهیم بود تا بخشی از خسارت باغداران و کشاورزان جبران شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به پیامدهای ناشی از سرمای بهاره در صنایع تبدیلی اظهار کرد: صنایعی مانند سبدسازی، سردخانه‌ها و حمل و نقل صنایع تبدیلی همه اینها به تبعیت از خسارت باغات آسیب خواهد دید که این موضوع طی ماه‌های پیش رو آثار خود را نشان خواهد داد و انتظار می‌رود مسئولان استانی و ملی در این خصوص تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

به گزارش ایرنا طی روزهای گذشته بارش برف و سرمای بهاره به بخش وسیعی از باغات استان اردبیل خسارت وارد کرد. این در حالی است که سازمان جهاد کشاورزی پیش از ورود جبهه هوای سرد نسبت به افت فاحش دمای هوا و احتمال سرمازدگی هشدار داده و توصیه‌های لازم را به کشاورزان ارائه کرد.طبق برآوردهای اولیه سرمای بهاره بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال خسارت به باغات شهرستان مشگین‌شهر وارد کرده است.

سالانه ۴۰۰ هزار تن انواع میوه در استان اردبیل تولید و به بازار عرضه می شود که از این میزان ۳۰۰ هزار تن در باغات مشگین شهر تولید می‌شود.

به گفته مهدی خدمتی مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل تنها ۱۰ درصد از کشاورزان اقدام به بیمه باغات خود کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *