نامگذاری روزهایی به نام محصولات کشاورزی در دستور کار است

پایگاه خبری Da1news: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: نامگذاری پنج روز به نام محصولات کشاورزی راهبردی کشور در تقویم رسمی در دستور کار قرار دارد.

به گزاش اخبار روزانه کشاورزی سید مجید امامی پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مسجد جامع مصلی المهدی (عج) افزود: یکی از سیاست‌هایی که دنبال می‌کنیم نامگذاری روزهایی در تقوم رسمی کشور به عنوان پنج محصول راهبردی کشاورزی است که نمادی از فرهنگ تولید و فرهنگ بومی مردمان ایران زمین است.

وی گفت: یکی از این پنج محصول راهبردی بدون شک زعفران است و در خراسان جنوبی نیز در فصل برداشت محصولات راهبردی و شاخص منطقه جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود که البته در زمینه فرهنگ‌سازی و معرفی، جای کار بیشتری وجود دارد..

دبیر شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: روز ملی زعفران به عنوان یک ظرفیت هویتی به‌زودی در تقویم ملی ثبت می‌شود و این نامگذاری فرصتی برای ارتقای نشاط اجتماعی و عدالت فرهنگی است.

وی همچنین به مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور اشاره کرد و گفت: ما بعد از ۱۵۰ سال مواجهه نامتناسب با تمدن غرب که به ناحق خودش را عالم‌گیر کرد و به هر دلیلی به اعتبار بالایی رسید باید به دنبال تحقق و ترویج تمدن اسلامی باشیم.

امامی با بیان اینکه آرمان انقلاب اسلامی شامل ۲ بخش آزادی و استقلال است و انقلاب بر این اساس شکل گرفته، افزود: بنیان خانواده در دل تمدن غرب جایگاه اصلی ندارد اما یکی از وجوه اصلی انقلاب اسلامی، بنیان خانواده و خانواده‌گرایی است.

وی با اشاره به اینکه بنیان عبودیت الهی در بنیان خانواده تداعی و تداوم پیدا می‌کند، گفت: عامل اصلی حفظ بنیان خانواده نیز حیا، عفاف و حجاب است و اگر حیا را از جامعه بگیریم، دچار آسیب‌های زیادی خواهیم شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارد به حوزه عفاف، حیا و نمادهای عفاف که حجاب است، بیش از گذشته بپردازد و این به خاطر لجبازی کور نیست بلکه به خاطر مقابله با بنیان ضد خانواده یعنی تمدن غربی است.

وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال نابودی بنیان خانواده هستند گفت: بر همین اساس سیاست‌های خانواده باید به سمت سیاست‌های عفاف و حجاب حرکت کند اما در این زمینه کم‌کاری، عقب ماندگی‌ و رهاسازی داشتیم و متاسفانه نتوانسته‌ایم در نظام تربیتی کشور به خوبی و نیکی گرایش و علاقه به حجاب را راه بیندازیم.

امامی افزود: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران این است که مسیر را با رعایت قانون، ملاحظه، مدیریت و احترام به فرهنگ عمومی و حقوق فرهنگی شهروندان دنبال کند و فعالیت‌های مختلفی در این حوزه انجام شده است.

وی با تاکید بر ضرورت جهاد تبیین در حوزه فرهنگ گفت: باید در این خصوص میدان فرهنگ‌سازی و اقناع افکار عمومی جدی گرفته شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: مسئولان و نخبگان استان در شورای فرهنگ عمومی و دستگاه‌های اجرایی باید پاسخگو باشند، باید با هم‌افزایی و کنار گذاشتن موازی‌کاری، پاسخگو و نه مطالبه‌گر باشیم.

وی تصریح کرد: درست است که منابع محدود و نامتوازن است اما همه بدانیم که مسئول هستیم و درخصوص مساله حجاب حتما خانواده، مسجد و محله ایرانی می‌‍‌تواند تبیین و فرهنگ‌سازی کند.

امامی گفت: همه ما باید در یک سنگر به داد خانواده ایرانی برسیم و در این زمینه رسالت‌مان سنگین است لذا یکی از سیاست‌های جدی ما در زمینه زیست‌بوم فرهنگی، توجه به عدالت فرهنگی و تمرکز زدایی فرهنگی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حوزه تمدنی و فرهنگی بزرگی را در خراسان جنوبی شاهد هستیم که بین سیستان و خراسان بزرگ قرار داشته و از هر دو ظرفیت‌ بهره‌مند بوده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: این خطه بخش مهمی از حوزه فرهنگی خراسان بزرگ بوده و به تدین و عشق مردم به اهل بیت (ع)، هنر و موسیقی برمی‌گردد که باید همه اینها در کنار هم دیده شود و قبل از اینکه منابع ما کمتر یا بیشتر برسد، خودمان هستیم که با باورمندی و اعتماد به نفس می‌توانیم توسعه و پیشرفت را در جمهوری اسلامی ایران رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: آغاز پیشرفت در هر استان از جمله خراسان جنوبی زمانی است که اعتماد به نفس و هویت فرهنگی آن احیا شود همانگونه که مقام معظم رهبری در بیانات ابتدای سال جدید بر مساله اعتماد به نفس و امید تاکید کردند.

امامی گفت: حتی اگر به دلایل خارج از اراده ما از جمله خشکسالی، تحریم‌ها و شرایط اقلیمی نتوانیم برخی مشکلات را حل کنیم اما قطعا ۵۰ درصد مشکلات کشور با اعتماد به نفس، اراده و تلاش جهادی قابل حل است.

وی اضافه کرد: باید تعبیر محرومیت و عقب‌ماندگی از روی خراسان جنوبی برداشته شود و از مرکز نمایندگان و مسئولان از حق استان دفاع کنند اما حق خراسان جنوبی در همین منطقه است و نباید به این تعبیر که ما محروم یا عقب‌مانده هستیم به سمت استیفای حقوق حرکت کنیم چرا که این موضوع تاثیر روانی بر مردم و مسئولان می‌گذارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف خراسان جنوبی از جمله معماری و آثار تاریخی، محصولات راهبردی کشاورزی و معادن گفت: خراسان جنوبی نه تنها استان محرومی نیست بلکه عمق فرهنگ تاریخی دارد؛ محروم آن مدیر و مسئولی است که نتوانسته‌ از این ظرفیت‌های غنی به نفع آینده و مردم استان استفاده کند.

وی اظهار داشت: محروم، مسئولانی هستند که نتوانستند بین این ظرفیت‌های بالقوه و نیازهای استان رابطه برقرار کنند و همه مردم و مسئولان باید در این زمینه تلاش مضاعف داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *