مبارکی عنوان کرد: استانداردسازی محصول باعث پایداری در تولید است

پایگاه خبری DA1news: جلسه توجیهی نظارت بر تصفیه وش وکیفیت الیاف پنبه با حضور معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی، کارشناس مسئول پنبه استان، کارشناسان مدیریت زراعت استان، روسای مراکز جهادکشاورزی سه گانه، کارشناسان شهرستان وجمعی از مدیران کارخانجات تصفیه پنبه در اتاق جلسات مدیریت جهادکشاورزی نیشابور برگزار شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی جهادکشاورزی نیشابور، علی مبارکی معاون سازمان ومدیر جهاد کشاورزی در جلسه توجیهی نظارت بر تصفیه وش وکیفیت الیاف پنبه که با حضور فعالین این حوزه برگزار شد گفت: استاندارد تولید کردن یک محصول، یک وظیفه است و این امر باعث پایداری در تولید خواهد شد.
وی ادامه داد: شهرستان نیشابور و میان جلگه در سال گذشته 5 هزار و 200 هکتار از اراضی خود را به کشت محصول پنبه اختصاص داده بود که بدلایل مختلف از جمله بحران خشکسالی و … این مقدار در سال زراعی جدید به 4 هزار و 600 هکتار کاهش پیدا کرد.
مبارکی اظهار داشت: امسال 740 هکتار از اراضی زیر کشت محصول پنبه به ارقام بومی اختصاص داده شده که حدود 14 درصد سال گذشته بود و این در حالی است که میانگین تولید پنبه در ارقام اصلاح شده 2 تن و 750 کیلوگرم در هکتار و برای ارقام بومی یک تن و 750 کیلوگرم است.
وی خاطر نشان کرد: کشت قراردادی پنبه، بهترین نوع قرارداد تولید فی مابین کارخانجات و کشاورزان است که افزایش بهره وری از مزایای آن خواهد بود.
این مقام مسئول اذعان داشت: بزودی فقط محصولی توسط کارخانجات ریسندگی و بافندگی خریداری می شوند که شناسنامه و تاییدیه ی لازم را داشته باشند.
علیرضا میرزاده کارشناس مسئول پنبه سازمان خراسان رضوی نیز با اشاره ای به سابقه 50 ساله ی کارخانجات تصفیه وش در استان گفت: دستورالعملهای جدید در جهت دفاع از حقوق کشاورزان و تصفیه کنندگان وش و عاملی مهم در جلوگیری از واردات بی رویه پنبه و نخ از خارج کشور است.
وی عنوان کرد: محصولات استاندارد در سامانه سماک ثبت می شوند و کارخانجات پس ازاخذ تاییدیه از این سامانه قابلیت صادرات دارند.
در ادمه این جلسه دستورالعمل های نظارت بر عملیات تصفیه وش وکیفیت الیاف پنبه تولیدی مورد ارزیابی و آموزش قرار گرفت.
قابل ذکر است در کشور بیش از 90 کارخانه تصفیه وجود دارد که تعداد 5 کارخانه در شهرستان نیشابور ومیان جلگه در حوزه تصفیه وش والیاف پنبه فعال می باشد.