فصاحت: کشت قراردادی چالش های بازاررسانی محصولات را رفع می کند

پایگاه خبری DA1news: ایوب فصاحت گفت: یکی از مهمترین مشکلات حوزه کشاورزی بازاررسانی محصولات کشاورزی که کشت قراردادی می تواند این مشکلات را رفع کند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه خبری آدینه پرس، ایوب فصاحت معاون وزیر و رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در جلسه شورای هماهنگی تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی با تبریک فرا رسیدن 17 مرداد، روز خبرنگار به تمامی اصحاب قلم و رسانه افزود: خبرنگاران نقش مهم و قابل اتکائی در حل مسائل بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی دارند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان سربازان حوزه تولید هستند و تکریم و تشویق آنها لازم و ضروری است بیان کرد: تولیدکنندگان عمده و خرده بخش کشاورزی با وجود شرایط سخت اقلیمی مثل خشکسالی به تولید ادامه می دهند و هویت بخشی و حمایت از آنها وظیفه اصناف و نظام صنفی است.

فصاحت اظهار کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور طبق برنامه راهبردی خود، اصلاح نظام های بهره برداری را جز اولویت های خود قرار داده است چرا که اگر این نظام ها اصلاح نشوند کشاورزی اقتصادی نخواهد شد.

وی گفت: سازمان تعاونی روستایی کشور برای تقویت حوزه بازرگانی برنامه ریزی کرده است تا مشکلات کشاورزان در این زمینه رفع شود.

معاون وزیر و رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور بر ایجاد زنجیره های منطقه ای، کشوری، استانی و شهرستانی تاکید کرد و ادامه داد: این زنجیره ها افزایش ارزش افزوده را در پی خواهند داشت.

فصاحت با بیان اینکه تقویت تعاونی زنان و عشایر نیز جز اولویت های تعاون روستایی است افزود: تعاونی زنان بخش قابل توجهی در اقتصاد خانواده های کشاورزان دارند.

وی به اهمیت روستابازارها نیز تاکید کرد و گفت: ایجاد مراکز زنجیره ای توزیع کالا و توزیع نهاده ها جز برنامه هایی است که تلاش می شود در سال های آینده محقق شود.

فصاحت همچنین توجه به ایجاد صنایع تبدیلی را از اولویت های سازمان تعاونی روستایی بیان کرد و گفت: تعداد میادین میوه و تره بار در سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است و این روند ادامه دار خواهد بود.

مدیر تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تبریک روز خبرنگار، از افزایش ۲۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

اکبر رنجگران گفت: تاکنون مقدار ۴۲ هزار تن گندم در استان توسط تعاون روستایی خریداری شده که بیش از ۳۷ هزار تن آن به مراکز نگهداری حمل شده است.

وی افزود: با عنایت به فصل برداشت محصولات کشاورزی خرید محصولات کشاورزی با محوریت گندم و کلزا در دستور کار سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی قرار دارد.

رنجگران با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم و کلزا از اواخر خرداد ماه توسط شبکه تعاون روستایی استان آغاز شده است گفت: خرید تضمینی محصولات راهبردی از راه های دستیابی به هدف شعار سال ۱۴۰۳ است.

مدیر تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی افزود: در راستای تشویق کشاورزان به منظور ارائه محصولات خود به مراکز خرید؛ در طول سال امکانات، تسهیلات و نهاده های کشاورزی اعم از کود و سم در اختیار کشاورزان در قالب کشاورزی قراردادی، قرار گرفته است.

 

منبع: آدینه پرس