صادرات ۱۴۰ هزار تنی محصول گوجه‌فرنگی از استان بوشهر

پایگاه خبری DA1news: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تولید ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی از اراضی استان گفت: در این راستا ضمن تامین نیاز داخلی کشور بیش از ۱۴۰ هزار آن صادر شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، کبری توکلی، با اشاره به برداشت 600 هزار تن گوجه فرنگی از مزارع استان بوشهر، اظهار داشت: سالانه در استان بوشهر افزون بر 1.2 میلیون تن محصول تولید می‌شود که 600 هزار تن آن گوجه‌فرنگی خارج از فصل است.

وی تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل را یکی از ظرفیت‌های کشاورزی استان بوشهر دانست و افزود: از 600 هزار تن محصول اراضی کشاورزی استان بوشهر بیش از 140 هزار تن آن صادر شده است.

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر تولید 165 هزار تن محصول نخیلات را از دیگر تولیدات غالب استان دانست و خاطرنشان کرد: محصول خرما استان بوشهر از کیفیت بالایی برخوردار است و متقاضیان بسیاری در بازار‌های داخلی و خارجی دارد.

وی ادامه داد: 34 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر تحت پوشش نخیلات دارد که حدود 25 هزار هکتار آن با شبکه آب‌های سطحی آبیاری می‌شود و بیشترین سطح مربوط به شهرستان دشتستان است.

توکلی اشاره به وضعیت مطلوب اراضی گندم به سبب بارش باران مناسب در فصل زمستان گذشته، عنوان کرد: بارش مناسب باران و تأمین سهمیه کود شیمیایی زمینه مشارکت کشاورزان در کشت گندم را فراهم کرد و در سال زراعی جاری بیش از 100 هزار هکتار اراضی استان بوشهر به کشت گندم اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه 85 هزار هکتار اراضی استان بوشهر به کشت گندم اختصاص دارد، افزود: 15 هزار هکتار اراضی هم به کشت محصول گندم آبی قرار گرفت و برداشت محصول از این اراضی از نیمه دوم فروردین آغاز شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه تاکنون برداشت بیش از 75 درصد اراضی گندم دیم با مشارکت 700 کمباین به اتمام رسیده است، گفت: از 85 هزار هکتار اراضی تحت پوشش گندم دیم تاکنون برداشت 59 هزار هکتار آن به پایان رسیده است.

توکلی از برداشت گندم از اراضی آبی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: از 15 هزار هکتار اراضی آبی تاکنون برداشت گندم از بیش از 60 درصد اراضی در مساحت 9 هزار و 100 هکتار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 90 هزار تن گندم از اراضی یاد شده برداشت و تحول انبارهای مراکز خرید شده است، تصریح کرد: تاکنون از 68 هزار و 200 هکتار اراضی استان بوشهر 90 هزار و 100 تن گندم برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: امسال پیش‌بینی برداشت بیش از 140 هزار تن گندم از اراضی استان بوشهر شده است که نسبت به سال قبل افزایش 3.5 برابری دارد.

تعیین 14 مرکز برای خرید و تحویل گندم کشاورزان

در همین حال 14 مرکز برای خرید و تحویل گندم برداشت شده در سطح استان بوشهر تعیین شده است.

مدیرکل غله استان بوشهر با اشاره به اینکه مراکز تحویل گندم در نقاط مختلف استان بوشهر مستقر است گفت: 14 انبار شامل 9 مرکز مباشر تعاون روستایی، 2 انبار ملکی و 3 انبار در کارخانه‌های آرد در نقاط مختلف استان برای تحویل گندم برداشت شده از اراضی تعیین شده است.

جمال زارعی با اشاره به اینکه این مراکز شبانه‌روزی در تحویل گندم فعال هستند افزود: اوج برداشت و تحویل گندم به انبار‌های تعیین شده نیمه دوم اردیبهشت و مراکز خرید تا خرداد ماه فعال است.
فعالیت 9 مرکز مباشر برای تحویل گندم کشاورزان

مدیر تعاون روستایی استان بوشهر هم با اشاره به فعالیت 9 مرکز برای تحویل گندم کشاورزان در سطح استان خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 25 هزار تن گندم برداشت شده از اراضی کشاورزی تحویل مراکز خرید 9گانه شبکه تعاون روستایی استان شده است.

عبدالحسین خلعتی مراکز تحویل گندم تعاونی روستایی استان بوشهر را در مناطق آبدان، سنا، شنبه، کاکی، بوشکان، تنگ ارم، شبانکاره، مال قائد، برازجان، دیر و دشتی اعلام کرد و افزود: این مراکز به عنوان مباشر خرید تضمینی گندم تعیین شدند تا گندمکاران استان با هزینه حمل و نقل کمتر محصول خود را تحویل دهند.

وی با بیان اینکه میزان گندم تحویل به انبارهای تعاون روستایی استان بوشهر تاکنون بیش از 2 برابر نسبت به کل میزان خرید سال قبل افزایش داشته است گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت گندم، بیش از 30 هزار تن گندم تحویل مراکز خرید تعاون روستایی شود.

مدیر تعاونی روستایی استان بوشهر اضافه کرد: برداشت گندم از اراضی استان بوشهر تا اواسط خرداد ادامه دارد و انبارهای یاد شده آماده تحویل محصول گندم کشاورزان هستند.

خلعتی زیرساخت‌های شبکه تعاون روستایی را به عنوان یکی از الگو‌های مناسب مردمی سازی اقتصاد در قالب تعاونی‌های غیردولتی در ارائه خدمات و حمایت از رشد تولید عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *