خیام نکویی عنوان کرد: تشكیل شورای راهبردی گیاهان دارویی در كشور

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: باید شورای راهبردی گیاهان دارویی در کشور با مرکزیت وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و از ظرفیت‌های سازمان تات استفاده شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در همایش هم‌اندیشی تحول در زنجیره ارزش گل محمدی که امروز در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد که حدود ۲ هزار گونه گیاه دارویی هستند و چند گونه آن در حوزه گل محمدی است.

وی افزود: یکی از مشکلات این است که هم‌افزایی در حوزه گیاهان دارویی و تجاری‌سازی آن نداریم، سال ۹۱ برای اولین بار در تاریخ ایران، کشور دارای سند در حوزه گیاهان دارویی شد و هدف ما هم‌افزایی برای افزایش ظرفیت گیاهان دارویی در کشور بود.

خیام‌نکویی تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته در وزارت جهاد کشاورزی اتفاقات خوبی در زمینه گیاهان دارویی رقم خورده است اما کافی نیست و باید شورای راهبردی گیاهان دارویی در کشور با مرکزیت وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و از ظرفیت‌های سازمان تات استفاده شود.

وی افزود: تا هفته آینده این شورای راهبردی راه‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرایط تجاری ایران در زمینه گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی و زعفران خوب نیست و نشان می‌دهد که این کالای تجاری خام‌فروشی می‌شود.

وی افزود: از راه‌‌حل‌های این مشکل می‌توان به تبدیل گل محمدی به محصولات فرآوری شده، رسوخ و نفوذ حوزه گیاهان دارویی در زندگی مردم توسط جشنواره‌ها، توسعه فناوری‌های مرتبط با گل محمدی اعم از اسانس و …، دانش‌بنیان کردن گل محمدی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فرآوری، برندسازی گل محمدی به عنوان یکی از نمادهای کشور، توسعه گردشگری گل محمدی، برگزاری جشنواره‌های گل محمدی متناسب با تقویم تولید، ایجاد بانک ژن ذخایر زنده گل محمدی، افزایش ارزش افزوده حاصل از گل محمدی به فرآورده‌های شاخص، فراهم آوردن شرایط حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای ارائه دستاوردها و استفاده از ظرفیت‌های دانشی دانشگاه‌های کشور اشاره کرد.

خیام‌نکویی تاکید کرد: چالش‌های اولویت‌دار در این جلسه شناسایی و به سازمان تات اعلام شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایان گفت: گل محمدی باید تبدیل به اقتصاد ملی شود تا توسعه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *