توسعه كشت پنبه در شمال استان خوزستان بررسی می شود

پایگاه خبری DA1news: جلسه بررسی امکان توسعه کشت پنبه در شمال استان خوزستان با حضور کشیری معاون پژوهش فناوری و انتقال‌یافته مؤسسه تحقیقات پنبه کشور راهبر ملی برنامه اصلاح الگوی کشت پنبه، طبیب غفاری رئیس تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول، نادری عارفی عضو هیات علمی و پژوهش فناوری و انتقال‌یافته مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران و یونس آبادی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات گلستان برگزار شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط‌عمومی مؤسسه تحقیقات پنبه کشور، در راستای اصلاح الگوی کشت پنبه در استان خوزستان، جلسه بررسی امکان توسعه کشت پنبه در شمال استان خوزستان برگزار شد، کشیری در این نشست تخصصی ضمن ارائه گزارشی از روند تدوین برنامه اصلاح الگوی کشت ملی اظهار داشت باتوجه‌به محدودیت‌های اقلیمی و کاهش آب قابل‌بهره‌برداری و در دسترس برای کشت پنبه در استان‌های پنبه‌خیز چاره‌ای جز بررسی امکان کشت پنبه در سایر استان‌ها نداریم.

برای حفظ و پایداری سطح کشت در استان‌های فارس، خراسان شمالی، جنوبی و… و افزایش سطح کشت در استان‌های شمالی و توسعه کشت در سطح محدود (۲۵۰۰-۲۰۰۰ هکتار) در برخی از استان‌ها از جمله شمال استان خوزستان در دستور کار کارگروه تدوین برنامه اصلاح الگوی کشت ملی قرار گرفت.

براین‌اساس پروژه‌های امکان‌سنجی تولید پنبه در استان‌های جدید در دستور کار مؤسسه تحقیقات پنبه کشور قرار گرفت. طبیب غفاری در این جلسه آمادگی این مرکز برای هر گونه همکاری را اعلام و باتوجه‌به سابقه کشت پنبه در این استان، توجه جدی به مسائل و مشکلات کشت پنبه، خصوصاً توجه به مزیت‌های رقابتی سایر محصولات و اقتصاد پنبه تأکید داشتند.

باتوجه‌به گزارش ظریفی مجری پروژه قرار شد با هماهنگی مجری مسئول و بررسی آمار بلندمدت هواشناسی در اعمال تاریخ کاشت‌های پنبه تجدیدنظر به عمل آید و تا حد ممکن در دو بازه زمانی کشت پاییزه و تابستانه اقدام لازم به عمل آید.